Fabryka bez świateł (#4)
W grudniu 2018 roku zatrudniłem się na krótką chwilę w centrum logistycznym Amazona w Sadach pod Poznaniem, by zobaczyć od podszewki, jak w mikroskali działa jedna z największych firm na świecie. W ten sposób rozpocząłem pracę nad projektem AMZN, który ma obrazować całokształt funkcjonowania internetowego giganta: od materialności ogromnych hal, przez warunki pracy, specyficzną korporacyjną kulturę i wszechstronność działania, po wizje przyszłości, kreowane przez kierownictwo firmy.
Jak możemy się do nich odnieść i czy w ogóle możemy odebrać naszą przyszłość z rąk najzamożniejszych ludzi na świecie? Jak wspierać osoby walczące o prawa pracownicze i – w szerszej perspektywie – równość i sprawiedliwość społeczną?Amazon jest tylko przykładem, choć niezwykle nośnym i dobitnym, jak wkrótce może wyglądać cała nasza rzeczywistość. Lub jak już wygląda: schowana za gładkim interfejsem internetowego sklepu i niemal pozbawioną okien ścianą magazynowej hali. Ubrana w ekscytujące technologiczne metafory, skrywające wyzysk i nierówności majątków, wiedzy i wpływów.
Strona, na której się znajdujesz, została pomyślana jako regularnie aktualizowane i rozbudowywane internetowe archiwum. Zbiera rozrzucone skrawki informacji, składające się na całościowy obraz Amazona. Na jego temat zostało już powiedziane i napisane wiele, nie istniało jednak jedno miejsce, w którym można w taki sposób zapoznać się z szerokim spektrum materiałów.
Treści znajdujące się na tej stronie ułożone są w sposób losowy, jak produkty w centrum logistycznym Amazona. Nie istnieje jeden liniowy sposób przejścia przez nie – każda twoja wizyta odkrywa nowy zestaw informacji. Wszystkie materiały udostępnione są na licencji CC BY 4.0. Kiedy trafisz do zakładki „Karta pracy”, możesz je pobrać na swój komputer do dalszego wykorzystania, zarówno w sieci, jak i off-line.
AMZN.vnlab.org powstał w Pracowni Narracji Interaktywnych vnLab przy Szkole Filmowej w Łodzi, pod opieką kierowników pracowni Katarzyny Boratyn i Krzysztofa Pijarskiego i w ścisłej współpracy ze studiem Rytm Digital (Paweł Brzeziński / Roman Kühl), które opracowało projekt graficzny oraz zajęło się stroną programistyczną projektu.
Specjalne podziękowania:
OZZ Inicjatywa Pracownicza
NZZZ Solidarność Pracowników Amazon Polska
Biennale Warszawa
Jan Zygmuntowski
Krzysztof Pijarski
Kontynuację prac nad AMZN zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.
Rocznik 1991, fotograf i artysta wizualny. Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie obronił doktorat w dziedzinie sztuki. Współpracował z toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej, Galerią Miłość oraz „Krytyką Polityczną”, członek toruńskiej Grupy nad Wisłą.
Finalista ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów na najlepszy dyplom artystyczny (m. in. Najlepsze dyplomy ASP 2016 w Gdańsku oraz StartPoint Prize 2016 w Pradze). Laureat stypendium pamięci Konrada Pustoły dla fotografa zaangażowanego społecznie (2017), uczestnik programu dla młodych fotografów i kuratorów Parallel – European Photo Based Platform (2019–2020). Nominowany przez twórczynie programu „Radiowy Dom Kultury” do tytułu Kulturysty Roku 2019. Rezydent w Biennale Warszawa (2020) oraz laureat Visual and Sound Arts Residency Program Funduszu Wyszehradzkiego (rezydencja w Galerii Trafó w Budapeszcie, 2021).
Był redaktorem internetowego magazynu o współczesnej fotografii „Magenta” naukowego magazynu artystycznego „Postmedium” i magazynu o sztuce Europy Środkowo-Wschodniej „BLOK”. Obecnie zawodowo związany z Laboratorium Narracji Wizualnych przy PWSFTviT w Łodzi.
Autor projektu | Tytus Szabelski-Różniak |
Producent | Szkoła Filmowa w Łodzi |
Producent Zarządzający | Krzysztof Franek |
Producent Kreatywny | Katarzyna Boratyn / Krzysztof Pijarski |
Projekt UX i wdrożenie strony | Rytm Digital |
Projekt finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019 - 2022 nr projektu 023/RID/2018/19 kwota finansowania 11.865.100 zł